Menjen iskolába, vagy maradjon még „gyerek”?

A mi korunkban nem emlékezni ilyen dilemmára. Ha május végéig, későbbi szabályozás szerint pedig, ha augusztus 31-ig betöltötte a gyerek a 6. életévet, ki volt adva: szeptembertől menjen iskolába! Nagyrészt egyidős gyerekek voltak egy osztályban, egynéhány volt csak a kivétel, őket évveszteseknek hívtunk.

Az elmúlt 4 évtized szabályozása lassacskán felkavarta az állóvizet. Azzal, hogy „indokolt esetben” a 6. életévét időre betöltött gyermek még „egy” évet óvodában tölthet, felborult a rend, az iskola kezdés kezdő kora pedig kitolódott. A szabályozás vegyítette az első osztályokat. A legtöbb iskolánál a 7–7 és fél éves gyerekek vannak nagyobb számban, és a 8 éves sem ritka az elsősök között.

Nekünk pár héttel ezelőttig szent meggyőződésünk volt, hogy a most 5 és fél éves ikreinkkel szeptembertől kezdjük a sulit. Igen ám, de az idő közeledtével egyre több véleményt, aspektust hallgat meg a szülő, és egyre nehezebb meghozni azt a döntést, ami a gyermekünknek jó.

Mi a jó döntés?

Egy kis szakirodalom feldolgozásával, óvónők véleményének kikérésével számos érdekes információhoz juthatunk. A szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy lehet, hogy mi iskolára érettnek gondoljuk gyermekünket, mert már kérdezgeti a betűket, ismeri a számokat, vannak szavak, amiket le is tud írni, vagy el tud olvasni. Sőt! Lehet, hogy iskola érettek is!

A szakemberek viszont kiemelték, hogy számos érzelmi, koordinációs, finommotorikus, szociális és testi fejlettségnek is meg kell felelni ahhoz, hogy iskolaérett legyen a gyerek. Ha olyanokkal, mint a türelem, kitartás, kudarc viselése, rábízott feladatok elvégzésével még probléma van, akkor a gyerek jövőbeni sikerélményének reményében érdemes várni az iskolakezdéssel.

Miért?

Gondolhatnánk, hogy a suliban úgyis megtanítják mindenre, ami ahhoz szükséges, hogy boldoguljon. Igen ám, de ha nincsenek összerendeződött jó alapok, arra nehéz építkezni.

Vannak árulkodó jelek? Vannak.

Miért fontos ez az iskola szempontjából?

Elképzelhető összefüggés aközött, hogy az ifjonc 6 éveseink, akik bátorításra szorulnak, hátrányos helyzetben érezhetik magukat a már sokkal fejlettebb 7-7 és fél éves, vagy 8 éves elsősnél? Egyes nevelők beszélgetéseink során kihangsúlyozták, hogy főként a fiúk viselkedésében nyilvánul ez meg egyértelműen: a verekedés, rossz magatartás könnyen lehet eredménye a háttérbe szorulásnak.

Biztos felmerül benned is, hogy rendben, de mi lesz abban az egy évben, ha óvodában marad?

Unatkozni fog a gyerekem? Fel van-e készülve az óvoda, hogy másképp foglalkozzon vele, adjon-e többet, mást, mint a „sima” nagycsoportosnak? Utánajárásom során érdekes válasz fogadott. Azt vártam, hogy persze, más lesz, majd „így meg úgy” foglalkozunk vele. De nem… Több nevelő, pedagógus is megerősítette azt, hogy azon túl, hogy az óvodák nagycsoportban tartanak iskolai előkészítőt, a napirend alapvetően nem változik. A gyerek pont azért marad – ha marad – még egy évet az óvodában, hogy biztos alapokra kerüljön. Élvezhesse a szabad játékot, aludjon, ha igényli, és közben a puzzle összes darabkája, ami már ott van benne, összeálljon és egy tökéletes képet alkotva a csemeténk iskolára éretté váljon.

Ki a kompetens, aki kimondja az áment? Kihez fordulhatunk?

Fő szabály szerint az óvónő véleménye a döntő a tekintetben, hogy iskolába mehet-e a gyerek vagy sem. Ha az óvoda és a szülő között egyet nem értés van, akkor szakértőhöz lehet fordulni.

Nos, ha mélyen belegondolunk a leírtakba, és felmérjük magunkban hogy ennek megfelelően hol tart gyermekünk, akkor egy picit talán könnyebb meglátni, hogy mi jó neki. Menjen vagy maradjon?

Sok nevelő kiemelte azt is, hogy igaz, szeptemberig még bármire meg lehet tanítani a gyereket, de a leírt szociális, érzelmi, értelmi fejlesztésnek össze kell rendeződnie. Úgy is szoktuk ezt hallani, hogy mint egy gyümölcsnek, a gyereknek is be kell érnie!

Szerző: György-Bodó Beáta

Inspiráció1 

Inspiráció2

Kedves Olvasó! Ha tetszett a cikk és másokkal is megismertetnéd avagy hozzászólásodat ide kattintva megküldenéd nekem örömmel fogadom! Ha szívesen felhasználnád, kérlek azt jogszerűen tedd, tekintettel arra, hogy cikkeim szerzői jogvédelem alatt állnak, írásbeli hozzájárulásomat szíveskedj kérni az anyagok alkalmazásához. Köszönöm együttműködésed!

György-Bodó Beáta

György-Bodó Beáta

György-Bodó Beáta vagyok, 35 éves 3 gyermekes Anyuka. Oldalam létrehozását 3-4 éve tervezem amióta megfogalmazódott bennem, hogy Anyának lenni nem is olyan egyszerű! :)

Szólj hozzá